Monday, October 31, 2011

BETULKAH PROJEK FEEDLOT ANAK BERANAK SHARIZAT PUNYA??



taukeh lembu???
Project Lembu Suami Shahrizat Yang Epic Fail yang berkemungkinan akan menamatkan kareer Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Dato’ Seri Shahrizat Abdul Jalil.
Pada peringkat awal, projek ini adalah sebuah idea yang di ilhamkan oleh Menteri Pertanian Malaysia ketika itu (2008) Muhyiddin Yassin yang kini memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.
Pengumuman rasmi telah dibuat oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika beliau Menteri MOA (Kementerian Pertanian). Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ini adalah kerana harga daging lembu di pasaran dunia telah meningkat, dan tanpa memasuki kontrak dengan daging lembu-suppyling negara-negara seperti Australia, tidak akan ada jaminan bekalan berterusan dan harga yang stabil.
Beliau berkata ini juga selaras dengan matlamat kerajaan meningkatkan pengeluaran daging lembu kepada 40 peratus menjelang 2015. "Saya telah mencadangkan penubuhan sebuah konsortium untuk mengimport lembu untuk ladang-ladang di negara ini secara berterusan.
"Saya telah bertemu pengeluar daging lembu terbesar Australia dan pembekal yang berminat untuk bekerjasama dengan pembekal daging lembu Malaysia," katanya kepada pemberita selepas merasmikan "Industri Pengeluaran Daging Lembu Pembangunan" seminar di sini hari ini. Muhyiddin berkata, konsortium itu akan ditubuhkan dalam masa dua bulan dan kementerian itu telah mencadangkan bahawa Negara Fidlot Corporation Sdn Bhd mengetuai konsortium itu.
Yang dilaporkan oleh BERNAMA Februari 18, 2008.
Objektif Projek Fidlot Negara: Bagi memenuhi permintaan yang kian meningkat untuk daging, pembangunan industri daging lembu akan dilaksanakan melalui penubuhan Pusat Fidlot Kebangsaan. Yang berpangkalan di Gemas, Pusat Fidlot Kebangsaan merupakan satu projek bersama antara Negeri Sembilan dan Kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) dan dijangka akan memainkan peranan penting dalam mencapai sasaran 28% tahap sara diri bagi daging lembu pengeluaran menjelang tahun 2010. Mandat sebagai integrator bagi projek itu, Fidlot Kebangsaan Corporation Sdn Bhd dimiliki oleh Agroscience Industries Sdn Bhd dengan penyertaan dari Kerajaan Malaysia.
Projek Kroni UMNO ini juga tertakluk di bawah RMK ke 9, yang di anugerahkan kepada Agroscience Industries Sdn Bhd yang dimiliki oleh Datuk Dr Mohamad Salleh Ismail (suami Datuk Shahrizat Jalil).
Datuk Salleh adalah bekas ketua Technology Park Malaysia (TPM) dan Pengerusi IJN. Berdasarkan maklumat yang diterima, Fidlot Kebangsaan Corporation Sdn Bhd adalah dikawal oleh ahli keluarga (anak lelaki dan anak perempuan) yang beroperasi dari pejabat mewah di 3A01, Block A, Pusat Dagangan Phileo Damansara 1, No 9, Jalan 16/11, Off Jalan Damansara.
Sasaran Projek ini adalah untuk memenuhi permintaan Daging Lembu sebanyak 40% iaitu lebih kurang 1500 ekor sehari, atas sokongan dan idea yang bijak dari pihak kepimpinan kerajaan, RM 250,000,000.00 ( RM2.5 Juta) dan 5000 ekar tanah di Gemas, Negeri Sembilan, telah dianugerahkan kepada projek ini untuk membantu pengusaha agar dapat sampai kepada sasaran yang dikehendaki.
Hasil Projek Lembu Yang Epic Fail!
“Kajian awal oleh PKR ini jelas menunjukkan bahawa projek ini telah gagal walaupun menelan jumlah wang rakyat yang besar dan kurniaan tanah seluas 5,000 ekar. 
“Malah, ada petani dan penternak kecil yang mempunyai operasi yang lebih besar dan berkesan meskipun tidak mendapat apa-apa bantuan kerajaan,” kata mereka. 
Menurut mereka, penyelidikan PKR juga menunjukkan bahawa sehingga kini, komponen-komponen operasi yang lain yang diamanahkan kepada syarikat milik suami dan anak-anak Shahrizat masih belum dilaksanakan walaupun mendapat peruntukan besar. 
Selain dari aktiviti mengimport lembu, syarikat ini juga dilantik oleh kerajaan untuk membangunkan penternak kecil melalui konsep “penternakan satelit” untuk menggandakan pengeluaran lembu, membangunkan makanan lembu berkualiti dan membangunkan baja dari operasi penternakan lembu. 
Ujar mereka, “PKR berpendapat bahawa isu ini perlu diberi perhatian serius kerana ia salah satu contoh utama bagaimana penyelewengan wang rakyat akibat ketirisan mempunyai kesan mendalam kepada kenaikan harga barang yang menekan rakyat.
Projek ini dilancarkan oleh kerajaan bertujuan untuk mengurangkan import makanan yang memainkan peranan utama kepada kenaikan harga barang makanan yang terpaksa ditanggung rakyat. 
Walau bagaimana pun, sebahagian besar dari peruntukan kepada projek-projek pertanian dan makanan untuk mengurangkan pergantungan kepada import tidak sampai dan diselewengkan sehingga mengakibatkan import makanan mencecah RM30 bilion setahun sehingga akhir 2010.
“Shahrizat sebagai menteri yang berkepentingan dalam projek ini dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai bekas Menteri Pertanian dan Agro Industri yang terlibat menganugerahkan projek ini kepada rakan menteri beliau tidak boleh lagi terus berdiam diri. Rakyat memerlukan penjelasan segera mengenai kegagalan projek nasional yang menelan belanja besar ini. 
“Sekiranya kedua-dua mereka masih berdiam diri sehingga Isnin minggu depan, PKR akan menganjurkan satu lawatan menjejaki lembu ke Pusat Feedlot Kebangsaan di Gemas untuk mendedahkan perkara ini dengan lebih luas kepada rakyat,” kata mereka dalam kenyataan bersama.
ambil disini

No comments: