Tuesday, March 30, 2010

TAKUTNYA BN PERAK DI SIDANG DUN PERAK HARI NI..

DUN Perak : Rumusan dan Kenyataan Media

Perhimpunan Polis, itulah reaksi awal yang telah digambarkan oleh Adun-adun PR kepada media sebentar tadi. Persidangan kali telah mencatatkan satu lagi sejarah hitam demokrasi di Malaysia, Media sahkan tidak dibenarkan masuk ke dalam dewan dan hanya dibenarkan dalam galeri sahaja.

Walaupun tiada ketegangan serius dari pihak PR atau BN dalam dewan, namun layanan yang diberikan kepada Adun PR sangat-sangat mendukacitakan terutama dari pihak keselamatan.

Bagaimanapun sebelum Raja Nazrin Shah menyampaikan titah perasmiannya, ahli dewan undangan negeri Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional mula bertikam lidah.Wartawan tidak berjaya mendengar perbalahan mereka kerana ditempatkan di sebuah bilik yang kalis bunyi, di atas dewan berkenaan. Dengan kehadiran penuh 59 Ahli Dewan Undangan Negeri dari PR dan BN, tiada sebarang perbahasan pada hari ini.

Berikut adalah kenyataan media PR selepas sidang DUN

DS Nizar : Kami baru balik dari perhimpunan polis, tetapi kami bersama DYMM Pemangku Perak dalam acara perasmian tadi. Kami dihalang untuk mengadakan sidang media di perpustakaan seperti biasa. Kami tidak dibenar masuk dalam dewan ikut pintu E dan dikatakan itu adalah pintu BN,kami protes dan akhirnya kami dibenarkan masuk.

Speaker V.Sivakumar : Saya tidak nampak media dalam dewan yang seharusnya diketahui oleh rakyat umum. Sepatutnya media semua pihak dan blogger dibenarkan masuk . Persoalan kenapa ini dibuat dan telah mencemar demokrasi. Speaker Sivakumar juga menjelaskan sebentar tadi bahawa polis cuba merampas bajunya namun dia membantah dan pihak polis gagal mengambil begnya.

Dato' Ngeh : Saya cabar supaya esok hari tidak ada polis. Dan kita akan lakukan sesuatu kalau esok masih ada polis. Keselamatan kami tergugat dan kami mohon jaminan. Saya mendapati agenda berikut tidak ada perbahasan, apa sudah jadi? Polis yang datang hari ini dibawa dari banyak tempat termasuk yang saya kenal sekumpulan dari Manjung.

Sidang DUN Perak akan bersambung esok..

kita tunggu apa akan terjadi lagi esok!!!!!!!!!!!

No comments: