Wednesday, January 13, 2010

CARA MUDAH UNTUK BESARKAN MASJID

Sharif, Saiful dan Malik bersembang di serambi masjid menunggu maghrib masuk.

Sharif: Saiful, dah berapa duit kita dapat kumpul nak besarkan masjid ni?

Saiful: Setakat ini ada dalam RM60,000.

Malik: Ehh ... mana cukup tu. Kawasan dekat-dekat ini orang dah bertambah. Kita nak tambahan untuk 500 jemaah.

Saiful: Simen dan besi asyik naik harga. Ingat dalam RM100,000 cukup. Tambahan sikit ini sudah RM160,000.

Malik: Aku ingat, baik kita besar-besarkan betul sekali gus. Kalau tambah sikit sini dan sikit situ, buruk jadinya.

Sharif: Aku setuju, kita guna tambahan kawasan untuk sekolah dan jadikan pusat masyarakat. Biar ada tempat-tempat untuk budak-budak sekolah datang dan belajar. Budak2 yang duduk di flat tu rumah sempit-sempit. Ada tempat untuk mereka mentalaah.

Malik: Ide baik kamu. Budak-budak rajin penuhkan masjid. Lepas isya dah pasti masjid tak sunyi. Kita bantu budak-budak yang nak ambil periksa dengan sediakan guru tuisyen.

Saiful: Cadangan yang baik. Berapa pula nak pakai wang. Mahu sampai RM500,000.

Malik: Aku cadang mestilah aku dah fikirkan caranya. Tadi aku terfikir. Kita baling molotov cocktail ke bahagian masjid yang kita nak renovate. ... Nanti PM yang sumbang ...

Sharif: Isyhhh ... ente ni. Macam gitu pulaknya.

Saiful: Kalau gitu, besuk aku nak bomkan rumah aku. Dapat AJK masjid ni repair rumah.
persoalannya bolehkah kita buat begitu?????????????????

8 comments:

ijoks2009 said...

Bagus idea tiga org tu,hehehe.
Nasib baik bukan ayid,ijoks dan Naim.
kalau tidak tak tahulah apa nak jadi.

anak muallaf said...

Ijoks,

Betul la..sepatutnya nama bertiga tu menjadi watak utamanya..

Mohamadazhan hjDesa said...

salam kak,

cerita yg mnarik :)

Cikgu Adham said...

salam..

eh heh kelakar juga..

isu ni pun sampai juga kt pedalaman sarawak tmpat saya ngajar..

tp undercontrol coz msykt cni jenis x amek kisah sgt hal2 mcm ni..

ju said...

Salam,lame tak bertanye kabo,hari sabtu ni pi Air Kuning ke?

neem said...

salam, akak.

hohoho.. bagusnyer. kalau lah PM betul2 macam tu.. ni duk buat masjid yg besar2 kat bandar, tp xde org datang solat

shaniza said...

Salam..
Rasanya kalau takat bom masjid kawasan kampung, pe'em tu tak kan bantu. Tp kalau bom masjid kristal mesti dia kalut...

Ayid said...

Jika PR yang memerintah, dailog ini boleh dibuat skrin test. Macam SUDIN AJIS dan RAMLEE gitu