Sunday, December 6, 2009

BOLEH LA HANGPA TAK TAU LAGI

"Tak apa bukan Islam turut bertakbir" - Mufti Perak

PETALING JAYA: Tidak menjadi satu kesalahan kepada orang bukan Islam untuk sama-sama bertakbir raya selagi ia dilakukan bukan niat untuk menghina agama itu.

Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria berkata, orang bukan Islam juga boleh bertakbir namun ia hendahklah dilakukan atas alasan bukan untuk mempersendakan Islam.

"Tak salah, bukan menjadi satu kesalahan kalau mereka turut sama bertakbir, tapi haruslah bukan dengan niat nak main-main (mempersenda) Islam.

"Bertakbirlah kalau seseorang itu mahu, tapi tak dapat pahalalah macam kita orang Islam.

"Kita bertakbir menyebut nama Allah dan memuji-muji kekuasaan Allah," katanya kepada mStar Online.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pengakuan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simpang Pulai, Chan Ming Kai bahawa pernah bertakbir raya sehari sebelum Aidilfitri lalu seperti yang dilaporkan media hari ini.

Bukti perlakuan tersebut terdapat dalam rakaman video di laman Youtube yang menyiarkan dirinya lengkap berbaju Melayu dan bersongkok dilihat bersama-sama sekumpulan lelaki Islam bertakbir raya dalam sebuah majlis hari raya di sebuah rumah.

Malah difahamkan juga, sebelum ini, ada individu tertentu menyebarkan gambar-gambar Ming Kai bertakbir dari rumah ke rumah di sekitar bandar raya Ipoh semasa hari raya Aidilfitri lalu.

Dalam pada itu, ditanya sama ada tindakan Ming Kai itu boleh disamakan dengan isu pemimpin DAP memberikan salam dan membaca ayat suci al-Quran dalam majlis-majlis ceramah anjuran mereka, Harussani berkata isu berkenaan tidak boleh disamakan.

"Tidak...tidak...tidak, tak boleh samakan dua isu ini. Bertakbir raya lain, baca ayat al-Quran pula lain.

"Orang bukan Islam guna ayat al-Quran untuk berceramah tak boleh sebab mereka sebut pun tak betul, mereka tak faham apa yang mereka cakapkan.

"Bila tak faham maknanya, macam mana pula nak kaitkan dengan isi kandungan ceramah mereka," katanya.

4 comments:

Ayid said...

Salam akak,

UMNOngok, ini dah tak ada modal pemikiran mereka macam budak TADIKA. budak PASTI lagi cerdik.

Mereka sengaja cari isu, dan keluarkan dalam TV 3 suku supaya orang kampong ngok macam dia orang percaya. Jaja merata kedai kopi

UMNO dah expired date umur dah lebih 50 tahun. Jika PRU dijalankan jujur dah lama UMNO tak ada di muka bumi Malysia ini

anak muallaf said...

Betul Ayid , kak leha sokong.Isu basi dia timbul balik korek rata ceruk supaya orang yang sengok-ngek yg nonton tv 3 suku percaya..

shaniza said...

Salam..
Tak tengok tv... sebab tu tak tau ada siar gambar tu.
Kalau ada salinan gambar tu boleh gak bagi tau kat org2 Islam lain bahawa org bukan Islam pun tahu memuji Kebesaran Ilahi... cuma yang membezakan Islam dan bukan Islam adalah beriman kepada Allah.

mountdweller said...

Salam sdri.

Saya petik ayat ungkapan Mufti tu : "Tidak...tidak...tidak, tak boleh samakan dua isu ini. Bertakbir raya lain, baca ayat al-Quran pula lain.

"Orang bukan Islam guna ayat al-Quran untuk berceramah tak boleh sebab mereka sebut pun tak betul, mereka tak faham apa yang mereka cakapkan.

"Bila tak faham maknanya, macam mana pula nak kaitkan dengan isi kandungan ceramah mereka," katanya.

Kata saya : Hujahnya yang lain ok tetapi kat sini agak meragukan. Takkanlah sesiapa yang membaca ayat quran untuk hujah berceramah tidak faham apa yang dibacanya? Apakah Mufti ni ingat orang lain macam dia, berkata-kata tanpa memahami apa yang dikata? Itulah sebabnya banyak hujahnya tonggang terbalik.

Satu ketika dulu kawan saya seorang Cina Buddha memeluk Islam setelah bersama-sama berselawat ketika sekolah di tempat dia mengajar mengadakan Majlis Maulud.