Saturday, September 8, 2012

SISTEM PUNCA ANAK MUDA PIJAK GAMBAR NAJIB

PIJAK GAMBAR NAJIB-ROSMAH : MULAKAN DENGAN SISTEM

[1] 

Isunya bermula apabila pihak polis bertindak terhadap orang yang membontotkan gambar Najib dan Rosmah. Berbagai-bagai komentar yang dilontarkan dalam mengupas isu ini.


Dikhabarkan Dr MAZA sendiri, dalam khutbah Jumaat, hentam keliling dalam isu ini. Beliau tidak sekadar hentam di pihak budak-budak yang anti-Najib dan Rosmah yang membontotkan gambar kedua-dua insan dibenci itu, tetapi dihentam juga dipihak budak-budak yang pro-Najib dan Rosmah yang sekian lama gambar budak-budak itu kencing ke arah gambar Tok Guru Nik Abdul Aziz dan Dato' Seri Haji Abd al-Hadi awang.

Aku rasa, aku faham apa yang MAZA maksudkan dalam hentaman beliau itu. Beliau mahu di Malaysia wujud politik segar dan sihat. Tiada maki hamun, kutuk mengutuk dan sebagainya, tetapi politik yang berbeda pendapat dengan daya intelektual dan sebagainya.

Pada aku, semua yang dibisingkan oleh MAZA itu sendiri tidak akan berjaya. Ini kerana, sesuatu yang berlaku mesti ada puncanya. Orang tidak akan maki, jika mereka tidak marah. Kalau tidak marah, tetap maki juga, itu mesti ada masalah wayer di kepala.

[2]

Kalau kita perhatikan kepada Islam, kita dapati antara perkara yang penting dikemukakan oleh Islam adalah soal penyusunan sistem. Pepatah juga pernah menyebut, 'kebenaran tidak bersistem akan dikalahkan dengan kebatilan bersistem'

Islam itu sendiri datang mengajar sistem. Bukan masyarakat ketika itu tidak berakhlak, ini kerana Nabi SAW menyatakan kedatangan baginda SAW untuk menyempurnakan akhlak. (al-Sunan al-Kubra, hadis no : 19144)

إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الأَخْلاقِ

Dengan maksud, akhlak sudah ada, tapi kedatangan nabi mencantikkan lagi akhlak.

Namun, Nabi SAW datang mengajar tentang kehidupan. Baginda SAW mengajar sistem, atau disebut juga sebagai manhaj dan jalan untuk menjalani kehidupan. (Surah al-Maidah, ayat 48)

لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً

[3]

Sistem membentuk manusia, bukan sebaliknya. Apabila sistem itu baik, maka manusia akan baik. Tapi kalau sistem rosak, maka manusia akan rosak.

Namun begitu, ada manusia yang tidak ikut sistem. Makanya, mereka akan jadi baik dalam sistem yang rosak; mereka menjadi buruk dalam sistem yang baik. Ia seperti orang islam yang ramai jahat, ekoran tidak mengikut islam; seperti orang bukan islam yang ada yang baik, walaupun mereka berpegang dengan agama yang tidak mempunyai sistem yang terperinci seperti islam.

[4]

Kalau kita perhatikan kepada ajaran Islam, khususnya dalam bab fiqh jinayah, sesuatu hukuman yang dikenakan mesti mempunyai tujuan mencegah, sama ada mencegah pelaku kesalahan tidak ulangi kesalahan, atau orang lain tercegah dari melakukan jenayah seperti yang dilakukan oleh penjenayah. Ia dibawah maksud “nakalan min Allah”, iaitu pencegahan dari Allah (Surah al-Maidah, ayat 38)

وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Makanya, sesuatu jenayah tidak akan berjaya dihentikan, jika hukuman yang mempunyai tujuan seperti ini tidak dilakukan.

Ia sama seperti tindakan PAS sebelum ini yang mengenakan tindakan disiplin menggantung jawatan Khalid Samad dengan dakwaan mendedahkan kandungan mesyuarat dalam satu tulisan beliau dalam blog, tetapi Dr Hasan Ali yang ketika menjadi PJ PAS Selangor yang jauh lebih ringan dikenakan tindakan disiplin, waima pertemuan dan pendedahan tentang Bai'ah talak dengan blogger UMNO itu dilakukan oleh Dr Hasan Ali dan Ustaz Nasharuddin Mat Isa.

Memandangkan hukuman disiplin PAS itu tidak memandang konsep nakalan min Allah, menyebabkan kini Dr Hasan Ali dan Ust Nasha dilihat 'buat perangai' dengan keputusan PAS dengan Pakatan Rakyat sedangkan Khalid Samad dilihat amat konsisten dengan pendirian PAS itu.

Ini menunjukkan, implikasi dari hukuman, ia akan melahirkan kesan; ekoran dari sebab, ia akan lahir akibat.

Maka begitulah juga Isu bontotkan atau pijak gambar Najib dan Rosmah. Ia tidak akan terjadi, jika dahulu kerajaan telah mengambil tindakan undang-undang kepada budak-budak pro-Najib dan Rosmah yang kencing kepada gambar Tok Guru Nik Abdul Aziz dan Dato Seri Abdul Hadi Awang; Isu altantuya tidak akan menjadi yang tersebar luas, jika menteri pertahanan yang meluluskan C4 keluar untuk dibom kepada altantuya itu telah dihadapkan dalam mahkamah.

[6]

Sebelum kita nak berbicara soal perlaksanaan hudud, kita perlu bercakap soal kebajikan rakyat. Ini kerana, tanpa kebajikan, hudud tetap ditangguhkan perlaksanaan kerana ketiadaan kebajikan itu sendiri merupakan syubhat. Serupa juga sebelum kita bicara soal politik sihat, sewajarnya kita bicarakan dulu soal sistem. Kerana, tanpa pertukaran sistem, budaya lama tetap akan berlaku.

Yang paling penting, kita perlu sistem yang baru untuk membina politik baru. Tanpa sistem yang baru, tidak hairan satu masa nanti orang yang melaungkan budaya politik baru pun akan terjerumus dalam budaya lama. Masakan tidak, abby abadi yang tak tahu apa-apa pun, disound dalam twitter dengan dihukumkan kononnya mahu jadi ustazah, walhal Nabi Muhammad SAW tetap menyantuni seorang badwi yang kencing dalam masjid.

Smile@peace ..... ;)

Wallahu 'Alam

1 comment:

School Of Tots said...

Tanda orang muda tidak respect
Kerana respect itu bukan paksaan.