Wednesday, February 15, 2012

SYAHID CITA-CITA KAMI TERTINGGI




Hari ini, banyak negara yg mendakwa negara Islam, yg pimpinannya orang Islam, terdapat ribuan pula umat Islam yg telah murtad. Setengah dari mereka, termasuk di negara kita..

Kemurtadan mereka ini pula melalui proses yg disediakan oleh pemerintah. Mereka boleh murtad dgn mengisi borang tertentu. Tindakan mereka ini pula, dimaklumkan kpd pihak bertanggungjawab terhadap masalah umat Islam, seperti Jabatan atau Majlis Agama Islam. Bererti, murtadnya orang Islam hari ini, direstui oleh orang Islam sendiri.

Jadi, bagaimana keadaan begini boleh berlaku dgn begitu mudah? Ada suara yg ingin tahu, kenapa semua ini boleh berlaku.Tentulah banyak faktor2nya. Antaranya yg paling utama, adalah sikap umat Islam itu sendiri. Seperti mana yg dikatakan sebelum ini. Hari ini,ramai di kalangan umat Islam, sebahagian dari yg menjadi pimpinan umat Islam samada melalui pertubuhan atau pergerakkan, mengambil sikap terlalu waspada. Terlalu berhati2 demi menjaga suasana, menjaga hati dan perasaan manusia yg engkar kpd Allah. Khususnya, negara Islam yg mengandungi berbagai bangsa dan agama seperti Malaysia.

Atas sikap menjaga hati manusia yg secara tidak langsung mengenepikan hukum dan perintah Allah, maka kesempatan ini digunakan oleh musuh. Musuh mempergiatkan aktiviti mereka memurtadkan generasi Islam, melalui berbagai cara. Samada melalui pendekatan kemiskinan, pergaulan, kerjaya, khidmat sosial dan seumpamanya. Kerana mereka ini sedar, umat Islam tidak lagi sensitif seperti beberapa abad yg lalu.


Kalau dahulu, masalah begini akan diselesaikan secara mata pedang, hari ini sekadar bantahan. Samada bantahan melalui perundangan, mahkamah atau melalui suara di dewan2 atau di jalan2.


Mungkin, gema suara 'ALLAHU AKHBAR' hari ini sekadar ditemani oleh kain2 sepanduk yg tertulis dgn berbagai kalimah mengutuk musuh sahaja. Suara, air liur atau kalimah mengutuk ini, akan dihadapi musuh dgn senyuman. Kalau berdepan dgn mahkamah,mereka juga ada ruang utk ke mahkamah. Sudah banyak kes, terbukti mereka berjaya mempertahankan kemurtadan umat Islam melalui saluran mahkamah. Sewaktu suara umat Islam berkumandang membuat bantahan di hadapan gereja, kuil atau wat musuh, di waktu itu pula bisikan suara musuh telah sampai ke pejabat2, sekolah, hospital, universiti, kilang2 perusahaan, pusat hiburan, pasaraya dan seumpamanya. Bisikan2 syaitan, menusuk ke telinga generasi Islam.

Seorang demi seorang gadis dan teruna Islam di pinang dgn janji2 manis mereka. Ibubapa berulang alik ke masjid beribadat kpd Allah, sedangkan anak pula berulang alik ke gereja dan kuil mengabdikan diri pada syaitan.

Sikap dan prinsip hidup umat Islam yg ada pada hari ini, tidak memungkinkan mereka utk menghadapi musuh2 Allah ini seperti umat Islam terdahulu. Umat Islam yg dipimpin oleh Rasulullah S.A.W dan juga para Khalifah Islamiyah, letakkan keutamaan perintah Allah mengatasi segala2nya.Walaupun seluruh manusia benci, tidak setuju, akan marah dan melenting dgn tindakan mereka, itu adalah persoalan kedua. Keutamaan mereka, perintah Allah dan maruah Islam. Tidak ada langsung pada mereka harapan utk menjaga kepentingan atau hati sesiapa sahaja, jika apa yg dilakukan itu adalah perintah Allah. Mereka akan bertindak semata2 kerana Allah, bukan kerana manusia. Inilah hati yg hidup utk agama Allah. Hati yg bertanggungjawab pada amanah yg diberikan oleh Allah. Kerana itu, hati2 ini tidak akan senang, ia tetap resah dan gelisah menghadapi suasana yg mencabar. Suasana yg meletakkan hukum dan syariat Allah di belakang tabir. Sebab itu, di zaman muktahir ini, hati yg begini sukar lagi utk dicari. Jika ada pun, amat tersorok dan mereka kelihatan seperti tidak bermaya dan tersisih. Mereka seperti kehilangan sesuatu yg berharga. Kerana itu, hati ini sentiasa muram utk berdepan dgn Allah. Mereka sering dihantui dgn peringatan Allah yg bermaksud;

''APAKAH MANUSIA ITU MENGIRA BAHAWA MEREKA DIBIARKAN SAJA MENGATAKAN: 'KAMI TELAH BERIMAN', SEDANGKAN MEREKA TIDAK DI UJI LAGI?''-
(AL-ANKABUT-2)

Oleh yg demikian, hati yg hidup ini, sentiasa di persimpangan. Samada terus hidup bersama2 dgn masyarakat yg sentiasa mengagungkan keamanan dan kesejahteraan, atau memilih syahid sebagai perhentian terakhir perjalanan hidupnya. Memilih jalan syahid, bermakna terpaksa melalui jalan2 yg penuh onak dan duri. Kemungkinan akan terpisah dgn kaum keluarga, anak isteri, sahabat handai dan kemewahan duniawi. Memandangkan, hati2 yg hidup dgn cita2 begini hanya segelintir sahaja dari jutaan umat Islam sekarang, sudah pasti seleranya tidak sama dgn selera majoriti. Selera majoriti, adalah selera yg bertindak mengikut kepuasan diri atau nafsunya, walaupun selera itu tidak sesuai dgn selera Islam. Maka yg mengidamkan hidangan para bidadari di syurga Firdaus tentu akan menjadi insan yg terpinggir dan tersisih.

Dunia di akhir zaman ini, diibarat oleh Rasulullah S.A.W sebagai seorang yg telah tua. Salah satu sifat kpd orang tua, lebih2 lagi yg terlalu tua adalah 'NYANYOK'. Maka manusia hari ini sedang berdiri di satu pentas yg nyanyok. Sebab itu, berlakulah situasi yg pelik terhadap umat Islam hari ini. Kalau dulu, Allah memerintah Rasulullah S.A.W dan penduduk Islam Madinah 'memulau' tiga sahabat, yg tidak ikut berperang, hari ini pula berlaku di sebaliknya. Sesiapa yg memilih jalan2 ke arah makam syuhada, tidak ada tempat lagi utk bersuara. Mereka di anggap yg berbagai2. Fitnah dan pandangan sinis ke atas mereka berkembang dan bersambung dari mulut ke mulut. Mereka anggap perosak kpd umat Islam. Akhlak dan cara hidup serta prinsip perjuangan mereka, dipertikaikan. Mereka dianggap sebagai peruntuh kpd pembinaan Islam, terutama pembinaan ala demokrasi berparlimen. Akhirnya mereka ini dipulau oleh masyarakat Islam. Mereka dikatakan 'ekstrim'. Lebih buruk lagi, mereka bukan saja dipulau oleh masyarakat Islam yg jahil atau golongan yg munafik, serta telah tergolong dlm kalangan murtad, malah dipulau oleh rakan2 yg dikatakan seperjuangan.

Maka, berlakulah hari ini, mereka yg berkata Islam itu, memulau insan2 yg saban masa menundukkan dahinya menyembah Allah. Insan2 yg sebahagian malamnya bangun utk mengabdikan diri kpd Allah. Insan2 yg setiap masa dan ketika berfikir utk perjuangan Islam. Insan yg terpaksa mengenepikan kepentingan diri dan kaum keluarga, semata2 utk Islam. Insan2 yg mengalir air matanya ketika berdoa utk kemenangan Islam.

Lalu, sebagai gantinya, amat ramai umat Islam hari ini yg mengenepikan saudara mereka yg menjualkan seluruh hati, darah dan nyawanya kpd Allah itu, dgn mengambil insan2 sebagai teman. Walaupun insan itu terdiri dari golongan munafik, murtad dan sentiasa derhaka kpd Allah dan agama Allah. Walaupun, insan ini secara jelas menjadi penyembah makhluk dan bukannya Allah. Beginilah sikap dan nasib ummah yg berada di pentas dunia yg nyanyok ini. Mungkin, majoriti umat Islam hari ini yg telah di baluti oleh selimut beracun tadi, maka di lihat hari ini,roh mereka seolah2 telah mati bersama jasad yg beku. Sedangkan nyawa mereka masih bernafas. Nadinya masih bergerak. Matanya juga masih berbolak-balik ke kanan dan ke kiri. Ertinya masih hidup.Tapi hidup mereka ibarat patung bernyawa. Tiada apa2 perasaan pada nasib ummah.Tiada perasaan pada maruah Islam dan tidak ada apa2 perasaan terhadap saudara yg telah berjuang ke titisan darah terakhir utk Islam.

Kita seperti melupai perjuangan para syuhada, seolah2 para syuhada tidak wujud lagi di zaman ini. Sedangkan di negara kita, di penghujung abad ke 20, tidak kurang para syuhadanya. Apakah umat Islam telah lupa ttg perjuangan para syuhada muktahir seperti As-Syahid Ustaz Ibrahim Libya dan 13 pengikutnya dalam peristiwa berdarah Memali. Atau perlukah dilupai sahaja perjuangan suci As-Syahid Fauzi Ismail yg menjadi wakil pemuda Islam Malaysia ke medan jihad Afghanistan.
Kadang2 kita seolah lupa atau sengaja lupa, bahawa para syuhada ini adalah insan istimewa yg tidak mati di sisi Allah, kecuali pada pandangan manusia sahaja. Bukan sekadar mereka ini tidak mati, malah Allah memberi layanan istimewa kpd mereka yg roh mereka hidup di tembolok burung hijau dalam syurga Firdaus. Sepertimana yg dijanjikan oleh Allah dalam firman-Nya yg bermaksud; 

''SESUNGGUHNYA ALLAH TELAH MEMBELI DARI ORANG-ORANG MUKMIN DIRI DAN HARTA MEREKA DGN MEMBERIKAN SYURGA UTK MEREKA. MEREKA BERPERANG UTK JALAN ALLAH,LALU MEREKA MEMBUNUH ATAU TERBUNUH.''-(AT-TAUBAH-111)

Atas keyakinan janji Allah bahawa mereka ini tidak mati, malah sentiasa memohon kpd Allah utk kembali ke dunia ini utk berjihad lagi dan gugur lagi, berjihad lagi dan gugur lagi, seterusnya berjihad dan gugur syahid lagi, tentulah mereka juga tidak lupa utk berdoa utk kita yg hidup. Berdoa kpd perjuangan kita utk menang. Bermakna kemenangan Islam di mana2 juga, saham berupa doa dari para syuhada ini pasti adaALLAHU AKHBAR !!!

Seharusnya, kpd insan yg cahaya hatinya masih malap, yg seluruh tubuh dan jiwa raganya diserapi racun kuffar, yg masih ingin sembunyikan perjuangan utk Islam, yg masih ragu ttg kekuatan dan pertolongan Allah, yg masih meletakkan harapan kpd makhluk selain Allah, yg masih mencintai musuh dari sahabat, yg masih meragui bahawa Islam boleh menang dan berupaya memerintah, yg masih ragui ttg kenikmatan syahid, yg masih bersifat munafik atau yg bercita2 utk murtad, eloklah melakukan perubahan sikap dari sekarang.

Hidupkanlah roh-roh yg telah mati utk berjihad. Jihad dalam erti kata sebenar. Jangan dibiarkan malaikat Izrael terlebih dahulu mendahului cita2 atau program kita. Di saat kita masih ragu2 ttg syahid, akhirnya kita dimatikan Allah. Lebih malang lagi, apabila kita mati, tidak seperti matinya orang2 yg beriman. Sepatutnya kita gembira utk sama2 derapan saf syuhada di akhirat kelak.
Atau telah yakinkah dgn perjuangan hari ini,sudah mencapai syarat utk dipilih sebagai seorang syuhada. Sekiranya belum begitu yakin, maka sematkanlah pada hati kita, bintang kecermerlangan sebagaimana yg diteladani oleh As-Syahid Fauzi Ismail.

Kepada ibubapa pula, redhalah dgn jihad anak2 atau ahli keluarga sebagaimana keredhaan yg diberikan oleh ahli keluarga As-Syahid Fauzi Ismail. Justeru itu, marilah sama2 kita hidup di bumi Allah ini, hidup seperti mana hati mereka yg hidup, bukannya hidup menjadi patung bisu. Sentiasalah mengajak atau mengajar umat Islam di sekeliling kita agar sering mendendangkan lagu dan irama yg membahagiakan. Lagu dan irama 'AKU RINDUKAN SYAHID'.

No comments: