Monday, May 24, 2010

DHPP - MEROYAN LAGI UMNO-Bend

PAS FOR ALL
sesuai dan tepat tema ini.sekalung tahniah buat dr mujahid yang bekerja keras kearah penubuhan "DEWAN HIMPUNAN PENYOKONG PAS"
Jika kita membaca kitab ”As-Siyasah As-Syariiyyah” karangan Dr Yusuf Al-Qaradhawi, kita akan dapati bahawa Dr Yusuf Al-Qaradhawi mendatangkan satu kisah yang berlaku di zaman Umar bin Al-Khattab menjadi Khalifah.

Zaman Umar, terdapat satu kabilah arab yang beragama Nasrani yang berlindung dibawah kerajaan Umar. Bangsa tersebut dikenali sebagai bani Tughlub [ada baca : Bani Taghlab].

Memandangkan Umar tahu bahawa bani Tughlub ini tidak dapat menerima sekiranya mereka merasakan mereka sebagai bangsa ‘kelas kedua’ dalam kerajaan, malahan boleh mengakibatkan pemberontakan, menyebabkan Umar bin Al-Khattab menukar penggunaan kalimah jizyah yang wajib mereka bayar kepada kerajaan dengan nama bayaran zakat.

Hakikat bahasa, zakat hanya dikenakan kepada orang Islam. orang tidak islam tidak dikenakan bayaran zakat, tetapi membayar jizyah. Namun bimbang kemudharatan yang lebih besar akan menimpa, menyebabkan Umar bin Al-Khattab menukar daripada kalimah jizyah kepada zakat, waima terhadap Bani Tughlub yang tidak beragama Islam
[1].

Dari politik Umar ini, kita dapati bahawa umar tidak mementingkan Nama, sebaliknya mementingan benda yang diberi nama.

Maka begitujuga dengan istilah negara Islam. Dari sudut sejarah, istilah negara Islam bukannya datang dari Al-Quran dan Sunnah Nabi SAW, malahan dari mulut salaf soleh. Sebaliknya, ia adalah istilah yang dicipta oleh Rashid redha.

Asal istilah itu adalah, untuk menyekat serangan yahudi yang berusaha menjatuhkan khalifah Osminiyyah, tetapi kurang berjaya kerana pergerakan yahudi ketika itu sudah berada ditahap yang sudah hampir kepada penguasan kerajaan.

Istilah ini diguna pakai sehingga hari ini. Malahan, berjaya diburukkan maksudnya oleh sebilangan tokoh-tokoh sekular, seperti Mustafa Kamal Art-tarturk.

Di Malaysia, istilah ini diburukkan oleh UMNO. Menyebabkan, dengan istilah ini Islam yang diperjuangkan oleh PAS ditolak oleh rakyat; khususnya mereka yang tidak beragama Islam.

Jadi, tidak perlu diperbesarkan istilah negara Islam, tetapi yang paling penting adalah usaha perlsakanaan islam itu sendiri. Antara mempertahankan istilah dengan perlaksanaan Islam, sudah pasti dari sudut awlawiyyatnya [keutamaan], perlaksanaan itu adalah lebih penting.

Ini kerana, kaedah ada menyebut;

الحكم يدور على المسمى , لا على الإسم

Maksudnya;
“hukum itu berlegar pada benda yang diberi nama, bukan pada nama”
kerana dakyah yang ditiup oleh UMNO maka orang-orang bukan islam dahula takut untuk bersama PAS.kini alhamdulillah kita sudah boleh duduk sepentas berceraamah menerangkan kebenaran.bersatu menumbangkan B-end

No comments: